MARKETINGUL VIRAL


(Ludwig Himer -Cristina Balaban)

Sintagma de marketing viral a fost pentru prima oara utilizata de profesorul Jeffrey Rayport de la Harvard Business School, intr-un articol publicat in 1996 intr-o revista cu profil economic, fiind repede preluata de catre specialistii in marketing si publicitate. Termenul viral vine din biologie, comparatia cu raspandirea unei boli de natura virala este cat se poate de legitima, fiind vorba practic de acelasi principiu al contagiunii, aceasta fiind insa de natura psihica, chiar mai mult decat atat, o contagiune volitiva. Procesul a devenit dupa 2006 extrem de popular, odata cu ascensiunea unor pagini de internet precum YouTube si este direct asociat cu conceptul de web 2.0, transformarea internetului dintr-o platforma de comunicare one to many, intr-una de comunicare many to many.

S-au incercat mai multe definitii ale marketingului viral, majoritatea fiind de acord ca acesta este procedeul comunicational prin care se urmareste declansarea a ceea ce literatura de specialitate de limba germana numeste Mundpropaganda, iar cea de limba engleza, word-of-mouth, comunicare directa, recomandarea produselor sau a serviciilor unei firme prin intermediul internetului. Marketingul viral se bazeaza pe recomandarea unui utilizator de internet, data online prin intermediulemailului, a retelelor sociale, prin postari pe forumuri, bloguri etc, catre un alt utilizator de a recepta un anumit mesaj care are legatura cu un anumit produs, serviciu.

O alta sintagma des vehiculata este cea de Buzz-Marketing, tot o forma de word-of-mouth marketing, care are in vedere utilizarea unor asa numiti buzz-agents, persoane alese cu grija in  functie, pe criterii precise de reprezentativitate in randul publicului tinta, rolul lor fiind acela de a atrage atentia asupra produselor sau serviciilor firmei care utilizeaza acest instrument de promovare.

Unii practicieni diferentiaza chiar si publicitatea virala de marketingul viral, in sensul in care aceasta reprezinta doar una dintre formele marketingului viral si anume spoturile publicitare realizate cu scopul de a fi promovate pe cale virala prin internet ; sunt spoturi pentru servicii sau produse, care sunt doar parte a mixului mediatic al unei campanii, care de cele mai multe ori include si publicitatea clasica, instrumente BTL sau chiar relatii publice.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: